Mediabits

Global editing

Het definitieve boek over de uitgeefbranche tijdens
de Tweede Wereldoorlog moet nog geschreven wor-
den. De redenen voor deze omissie zijn natuurlijk de
ongelooflijk ingewikkelde internationale aspecten
van een dergelijke studie. in welke landen werd
geprobeerd de nationaal-socialistische uitgeefpoli-
tiek vanuit Berlijn op te dringen en welke landen was
het vergund hun eigen conglomeraat van bedrijven
om te buigen naar Deutschfreundliche steunpunten?
Het antwoord op dergelijke vragen kan nog lang niet
gegeven worden, zo blijkt wel uit de deelstudies die

ENTATIE

R OQRLOGSDQKUM

van Duitstalige propagandakranten. Die laatste toe-
voeging is te internationaal voor Tavernaro. Maar
gelukkig is er nu een boek verschenen, als ware het
een uitwerking van Tavernaro’s cryptische opmer-
king over Europa Verlag, waarin de Duitstalige pers
tijdens de bezetting tenminste voor één land op
indrukwekkende uit de doeken is gedaan: Presse et
propaganda allemandes en France occupée van de
Duitse historicus Andreas Laska. Hij heeft in een
ambitieus opgezette studie de Duitstalige propagan-
dapers in Frankrijk tijdens drie oorlogen vergeleken:
de Frans-Duitse oorlog van 1870-1871, de Eerste
Wereldoorlog en de Tweede Wereldoorlog. Crofweg
gezegd heeft hij een studie over de steeds fijnmazi-
ger geworden oorlogspropaganda geschreven.

Een van de kranten in 1940-1945 was Pariser Zeitung,
uitgegeven door Europa Verlag en equivalent van
Krakauer Zeitung, Deutsche Zeitung in den
Niederlanden, Deutsche Zeitung in Griechenland en
nog twaalf andere satellietuitgaven, allemaal op de
een of andere wijze uitgegeven door Europa Verlag.
Het mag misschien verbazingwekkend klinken, maar
niemand heeft ooit uitgezocht hoe die kranten met
elkaar in verband stonden. Tavernaro merkt ergens
op dat het bij Eher naar modern gebruik wel voor-
kwam dat hoofdredacteuren van de ene naar de
andere krant overgeplaatst werden, maar of dat met
de Duitstalige kranten buiten Duitsland gebeurde
weten we niet. Laska maakt duidelijk hoe de propa-
ganda werd ingekleed in La Pariser Zeitung en dat er
verrassend genoeg ook nog wel aan serieuze ver-

slaggeving werd gedaan;
zelfs over kunst en sport
viel soms nog wel eens
een redelijk artikel te
lezen. En het is Laska niet
aan te rekenen, maar juist
omdat je door dit boek
dieper inzichtkrijgt in de
moderne mediastrategie-
en van Eher- en Europa

w‘l‘\
P

et P
Wb /\(b, MF.W- e

de laatste jaren mondjesmaat verschijnen. Een
minutieuze studie naar de frontedities van populaire
boeken vanuit heel Europa verscheen vorig jaar
(“Der Frontbuchhandel 1939-1945" van Hans-Eugen
Biihler) en nu liggen er twee deelstudies die
opnieuw een tipje van de sluier oplichten.

in een klein maar degelijk boekje heeft Thomas
Tavernaro de geschiedenis van Eher Verlag geschre-
ven, de huisuitgeverij van Hitler en zijn NSDAP.
Mein Kampf en de Vélkische Beobachter, de nazi-par-
tijkrant, verschenen bij Eher en tegen het einde van
de oorlog waren bijna alle legale kranten aan dit
bedrijf verbonden. Maar Eher Verlag bestond al van-
af de negentiende eeuw toen de drukker johann
Naderer ‘n 1837 zijn stadskrant de Miinchener
Beobachter ging uitgeven. Tavernaro beschrijft in een
compacte stijl hoe de Miinchener Beobachter, als
vlaggenschip van Eher, langzamerhand van een
degelijke conservatieve krant werd omgeturnd tot de
schreeuwerige propagandakrant Vélkische
Beobachter. Vanaf 1938 was Eher ook heer en
meester in Oostenrijk. Op keurige wijze wordt uitge-
legd hoe Eher al dan niet met wijziging van namen
en titels andere kranten en uitgeverijen opslokte,
maar ook dat Eher als het zo uitkwam nieuwe pro-
jecten aanging met een pseudo-imprint. Zo wordt
door Tavernaro één keer zijdelings genoemd Europa

DEUTSCHE ZEITUNG

1wt Nidor lantent

= -
Die Armee erncut angetecten
s e 02 Sty
re ey o g r
papron

e et [ 0 | ooy
vy e

ASWORTE AN DI
LLUTSOW A ITNG

VP Ocr nene Anuriff jm Weaits

Verlag begin je steeds nieuwsgieriger te worden naar
het uitgeefbeleid van de Briisseler Zeitung, Deutsche
Adriazeitung en Donauzeitung. Werd de politieke lijn
vooral vanuit Berlijn bepaald, zoals nu de
International Herald Tribune weliswaar een redactie
in Parijs heeft maar toch bepaald wordt door het
moederbedrijf in Amerika, of zat er een redactie die
reageerde op de situatie in het land van verschijnen?
Uit Niet voor publicatie, de studie over de zogenaam-
de foute pers van René Vos uit 1988, wordt duidelijk
dat voor de Nederlandse kranten onder Duitse cen-
suur sterk onderling afwijkende regels golden. Over
hoe dat internationaal zat weten wij hoegenaamd
niets. Maar Tavernaro en Laska geven een nuttig

begin van het antwoord. Hans Renders

o



