
H R

A guise of humour for political periodicals 
Pseudo-propaganda periodicals and the Second World War *

Periodicals are representative of a particular culture: a journalistic, cultural, lit-
erary or political culture. In order to define such a culture it is necessary to
keep a sharp eye out for either hidden or overt ideological messages in peri-
odicals. Just as there are writers who publish under a pen-name, it can be
observed that there are also periodicals which appear in disguise. They look
white but in fact they are black. The pseudo-propaganda periodicals that
appeared during the Second World War are an example of this. Propaganda
works best when it is not interpreted as propaganda, pseudo-propaganda is even
more subtle: using the methods of the enemy, messages from the selfsame enemy
are given a one hundred and eighty degree turn. As far as the Second World
War is concerned, this phenomenon can be aptly illustrated by a few minor
periodicals which were actually aiming for the opposite of that which at first
sight they appeared to represent. In this article I shall be concentrating upon
so-called resistance periodicals set up by the Nazis, in which the resistance move-
ment is cunningly made to look ridiculous. This is also the goal aimed for in
a few semi-literary, semi-political periodicals which in the first half of , on
the threshold of war and peace, made fun of not only Nazis but also the so-
called ‘good Dutch people’. In contrast to pseudo-propaganda radio broadcast-
ing in the Netherlands, these periodicals have never been an object of study.

But this is not the only reason to devote attention to De Gil [The Yell], Metro,

Sic and other now forgotten periodicals. Upon further study it can be seen that
they also belong to a hidden opposition movement, that of anti-pluralism avant
la lettre.

In order to understand what anti-pluralism is, we must first clarify the 
term pluralism. A famous study published in America by the Dutch researcher
A. Lijphart convincingly describes pluralism as a system of religious and cul-
tural isolation originating in the nineteenth century. The word segregation is

* This article is part of a wider study of journalistic literary periodicals between  and .
Earlier results of this study are: ‘De verborgen ideologie van Mandril (-) [The hidden ideo-
logy of Mandril . . .]’, in: TS. Tijdschrift voor Tijdschriftstudies,  (), no. , pp. - and ‘Humor
in journalistiek en literatuur als propaganda: pseudo-propagandistische tijdschriften op het breukvlak
van oorlog en vrede’ [Humour as propaganda in journalism and literature: pseudo-propaganda
periodicals on the threshhold of war and peace], in: TS Tijdschrift voor Tijdschriftstudies,  (), no.
, pp. -.

 Dick Verkijk, Radio Hilversum -; Broadcasting during the War (Amsterdam []), pp. -
.

 A. Lijphart, The Politics of Accomodation; pluralism and democracy in The Netherlands (Berkeley [etc.],
University of California Press, ).

© Koninklijke Brill NV, Leiden,  Quærendo ⁄-
Also available online – www.brill.nl

Quaerendo 432_254-273  1/1/04  6:46 AM  Page 254



A guise of humour for political periodicals 

too strong for this social and mental separation of sections of the population,
that is why the word pluralism (divided into sections) was introduced by Lijp-
hart. Dutch society was subdivided into four sections, based on religion or
Weltanschauung: catholic, protestant, socialist and in spite of itself, the liberal sec-
tion of the population is considered as a ‘leftover’ section. This separation was
visible as a differentiated mode of social organization. Thus for each section
separate newspapers, schools and libraries were created, not only this but up
into the sixties of the twentieth century, housing associations and sport clubs
were designated in this fashion and subsidized by the government. Even up to
the present day this system of pluralism can still be seen in the names of tele-
vision broadcasting companies and universities. Some Dutch political parties
eagerly try to convey that there is still a need for a pluralized society, but in
so far as this mode of organization still exists it is a façade of empty recepta-
cles for which most Dutch people feel no affinity.

The sections maintained very little contact with each other, interchange of
ideas or confrontation between standpoints was avoided. In this climate it is
hard for satire to flourish.

For this reason the Netherlands had practically no tradition of political satire
since  when pluralism was given a powerful boost by the abolition of news-
paper tax. Because from this year onwards the removal of this state taxation
meant that newspapers could be sold more cheaply, this left the way free to
supply a wider section of the public with journalistic reading matter. Very swiftly
the catholic, protestant and socialist elites set up their own media thereby cre-
ating fruitful ground for intellectual isolationism and effectively blocking inter-
change of ideas on all levels. Humour had never been a weapon for the sections,
the reigning climate in journalism was too serious for something as banal as
laughter. At the very most a political cartoon could be placed, although this
would not raise much more than a smile. Humour was associated with maga-
zines to be found at the barber, like the light-hearted De Lach and some bar-
bers stocked the slightly erotic Paris Paris. Thus, if only for this reason, it is
remarkable that during the Second World War so many satirical periodicals
suddenly appeared. One of the reasons for this could have been that during the
occupation the pluralism that so typified the Netherlands was more or less elim-
inated. After all the sections were either not tolerated or barely tolerated by the
occupiers, in favour of National Socialism.

 In the stencilled edition of Satirische tijdschriften (-) compiled by Renée Vegt in 
for the Netherlands Press Museum Foundation, it appears that in the course of almost a century
there have been very few non-compartmentalized satirical periodicals in the Netherlands. See also:
Paljassen van de pers; Satirische tijdschriften -, comp. Susanne Gabriëls et al. (Amsterdam,
Netherlands Press Museum, ).

Quaerendo 432_254-273  1/1/04  6:46 AM  Page 255



 H R

 

It must have been a strange realization for the Dutch readers. In the middle
of the war they were presented with a new and confusing periodical, which
although funny and subversive, was run by suspect staff. When the allies acci-
dentally dropped a series of bombs on the Dutch town of Nijmegen, the period-
ical stated: ‘It was not the Americans who bombed Nijmegen but the Germans.
The Germans are flying around in fake American Flying Forts, especially made
for this purpose.’ In other words: the Germans always get the blame for every-
thing, whilst it is obvious that the allies are causing more damage to the
Netherlands than the Nazis.

The periodical circulating this type of mockery was De Gil, a magazine that
had no complaints about readership. The average circulation was as much as
, issues. The reason that De Gil had such a bad reputation after the war
was mainly because of the shocking realization that this periodical, printed on
newspaper, was in fact pseudo-propaganda issued under the auspices of the
Nazis. Every effort had been made to convince the reader that De Gil was a
propaganda publication supporting the allies, whilst in reality it had been com-
missioned by the occupiers. This treasonable task was chiefly accomplished by
the journalist and writer W. van den Hout (-), alias Willem W. Waterman.

...   

W.H.M. van den Hout began his career in journalism by writing stories and
crossword puzzles for small regional magazines and newspapers. In  he left
his parental home to which he would never return. In  he began work at
the Philips Press Agency in Eindhoven. At the age of twenty-two, after military
service, van den Hout worked for the Philips advertising department, catering
for their English-speaking marketing areas. In  he published his first novel:
Een woestijn raakt zoek [A desert gets lost]. Meanwhile he was working in
Amsterdam with the Netherlands’ Publicity Service N.V. Sellmore, a company
which specialized in the promotion of English and American products. This very
same year would see the appearance of his satirical novel Amerika Filmt; Een visie

op Hollywood en op Hollywood’s wonderlijke werkwijze [Filmmaking in America; a view
of Hollywood and Hollywood’s strange methods]. Van den Hout published this
sturdy book of  pages, using his pen-name Willem W. Waterman, and the
book was printed by a newspaper publisher in The Hague, N.V. Residentiebode.
Later on Waterman was also to work for this newspaper.

 Articles in De Residentiebode signed WWW: , , , , , , ,  and  April , , ,
, , , , and  May , and  June . Strangely enough there is no mention of the
climate of collaboration in this newspaper in the unpublished: Eenige herinneringen aan De Residentiebode
written by former journalist A.J. Oostdam, shortly after the Second World War.

Quaerendo 432_254-273  1/1/04  6:46 AM  Page 256



A guise of humour for political periodicals 

When Amerika Filmt appeared in , Waterman had been called up and put
to work as a corporal with the motorcycle corps in the small town of Bilthoven,
which in  would result in his next novel De kruistocht van generaal Taillehaeck

[General Taillehaeck’s crusade], to be followed two years later by Een strijd om

Nederland [A battle for the Netherlands]. In these two books Waterman criticized
prewar Dutch political defeatism, culminating in weak military leadership. The
Germans on the other hand, were well kitted out, they wouldn’t give their own
soldiers shoddy guns and let them die like dogs.

This wounded nationalism, which was given a voice by German Nazidom,
was a European phenomenon. In France Jean de la Hire gave voice to similar
sentiments in his book Le Crime des Evacuations; Les Horreurs que nous avons vues,
published in , in Germany these feelings were expressed by Martin Haller
in his Ein Mann sucht seine Heimat. Waterman made his political stance clear in
January  when he joined the fascist organization the National Front led by
Arnold Meijer. Waterman was also in communication with right-wing authori-
tarian movements in Flanders. Meijer gave him the position of chief of pro-
paganda for the National Front. From within this position he could also publish
his books through De Residentiebode, the National Front’s own publisher.

  

It was Louis Thijssen, former editor of De Residentiebode and just like Waterman
an all-round believer in America, who recruited Waterman in  for the quasi-
allied periodical De Gil. Thijssen had set up this periodical in tabloid format
along American lines and under the auspices of the Hauptabteilung für Volkaufklärung

und Propaganda (Abteiling Aktivpropaganda) and up to and including the third issue
he had done all the editorial work alone. After the war van den Hout claimed
that he collaborated in producing De Gil in collusion with several members of
the resistance ‘in order to thwart Thijssen’s plan to pass on incoming letters to
the S.D. [Sicherheitsdienst]’. According to him it was also his goal ‘to steer the
periodical in such a way that the interests of the Allies and Anglo-Saxon cul-
ture would be supported’. In other words: van den Hout claimed to have ven-
tured into the lion’s den in order to sabotage the Nazis. However, there are no
grounds at all to take this claim of resistance work seriously.

On the contrary; De Gil was undoubtedly a pseudo-propaganda periodical
commissioned by the occupiers. Fourteen issues of De Gil appeared, the first

 Wilfried Hendrickx, ‘Willy van der Heide: “Ik ben de Zwarte Turk hè”. C.I.A. en wat al
meer. Nou, opgejutte shit’, in: Humo, --.

 During the public hearing by the Committee for Purging of the Press on  April , Gil
staff member H.A. Seyffardt admitted that the intention was that De Gil would also be published
after the war. Witness Laerbuch, manager of the Press Guild, declared that De Gil was a period-
ical which supported the Germans. Furthermore Laerbuch relates that De Gil had to disappear
because of the paper shortage. There were two motives for the appearance of De Gil, namely to

Quaerendo 432_254-273  1/1/04  6:46 AM  Page 257



 H R

around January , the last just after ‘Dolle Dinsdag’ [Crazy Tuesday] in
September of that year (on Tuesday,  September , Dutch people in the
west of the country mistakenly thought that they had been liberated). Van den
Hout was undoubtedly the pivot of the periodical. And he was vain enough to
claim this role for himself during the post-war purging trials. And indeed, start-
ing from the fourth issue, with the arrival of van den Hout, things got rolling.

On the German side there were also some doubts about De Gil, as can be
seen in a post-war written deposition in which a member of the S.D. declares
that the periodical did not entirely achieve its aims. ‘It turned out to be impos-
sible to maintain the pretence that the periodical was illegal. The fact that the
periodical was obtainable everywhere in large quantities, meant to the public
that it could not be appearing without German permission’.

  DE GIL

Specific to De Gil was the satirical tone, the widespread use of English words
and names, like teenager, magazine, BBC and Esquire and the American-style
layout with lots of cartoons and concise columns. Whilst other newspapers and
periodicals were strictly checked for the (forbidden) use of English words and
references to BBC broadcasts, De Gil was full of them, with the permission of
the Abteilung Aktivpropaganda. In short, at first sight De Gil was a supplier of refresh-
ing journalistic satire amongst the dry-as-dust legal and illegal newspapers. In
De Gil real names were never used. But there were signatures such as ‘from our
special correspondent’, ‘Professor Gil’ and ‘Corpse Diplomatique’. Under the
influence of Waterman (himself in turn influenced by the American magazine
Esquire) an end was put to the humourless propaganda of not only German but
also Dutch signature. As a matter of fact, it was already provocative to label
resistance papers such as Het Parool and Vrij Nederland as propaganda publica-
tions, although strictly speaking that was correct. By writing enthusiastically about
things forbidden by the Nazis, American jazz, for example, Waterman gathered
a large following among his readers. Letters sent in show that these were not
naive and definitely had questions about De Gil’s political standpoint.

earn money and to make a cheerful publication; Seyffardt claims that paper shortage was merely
a German excuse to liquidate De Gil, because in fact ‘they didn’t trust the periodical’ (in van der
Hout’s written defence). Others testified that the periodical had aroused irritation or anger among
the Germans or German-allied authorities, or that it had been seized by the NSB on several occa-
sions; cf. van den Hout’s written defence, Personal documentation files, NIOD [Netherlands Institute
for War Documentation], Amsterdam.

 Affidavit H.J. Fahrenholz,  April , CABR, NA, The Hague.
 After the war van den Hout invoked the witness F. Zadelhoff who said that De Gil received

 to  letters a week. According to Zadelhoff on several occasions van den Hout burned let-
ters which could have put the sender in danger because of the anti-German contents; cf. van den
Hout’s written defence in the Documentation on W. van der Hout, preserved in the NIOD,
Amsterdam.

Quaerendo 432_254-273  1/1/04  6:46 AM  Page 258



A guise of humour for political periodicals 

Quaerendo 432_254-273  1/1/04  6:46 AM  Page 259



 H R

Snippets of news cut out of the American papers constantly smuggled in via
Lisbon and ironic stories not only about Dutch Nazis but also about the
Germans, made sure that each issue was once again a sales success. Fake adver-
tisements (issue number ) in which hideout helmets, axes, umbrella organiza-
tions and gallows were offered for sale in the spot colour of choice, were greatly
appreciated. The readers had a suspicion that this was a propaganda periodi-
cal under the auspices of the Nazis but one could not be completely certain
and in this confusion Waterman could carry on his pseudo-propaganda work.
Certainly when it concerned matters which already troubled the average Dutch-
man: such as the royal family. Many jokes were made about the Dutch House
of Orange (symbol of resistance against foreign occupation since  when the
Eighty Years War began), the members of which had escaped to England. An
article entitled ‘Occupied Netherlands and London are growing apart’ already
appeared in the first issue.

The recorded experiences of the journalist and radio historian Dick Verkijk
show that the confusion sometimes missed its target. In his study of radio broad-
casting during the Second World War he writes that he remembers being a
small boy listening to a radio program produced by Waterman and called
‘Gilclub’. For the first time he heard jazz by Louis Armstrong, music from the
country ‘which we fervently hoped would finally liberate us’. Verkijk on the pro-
paganda in this broadcast: ‘When they spoke mockingly about “negro music”,
didn’t they understand that they were making fools of themselves by subse-
quently playing those monumental jazz records? . . .’. He has forgotten the ‘clever’
propaganda, he didn’t even let it get through to him but after thirty years he
can still whistle the (American) signature tune to the Gilclub. Issue number 
of De Gil was a ‘Special Swing Liberation issue’.

Even the post-war Committee for Purging the Press was confused about the
goals sought after by Waterman in De Gil. The Committee did not dare to come
to a clear verdict on this point. But this by no means exonerated Waterman
from collaboration. On  April  the Committee for Purging the Press
banned him from working in journalism for a period of twenty years. On appeal
the sentence was reduced by half. He had been remanded in custody for three
years when his case was dropped. Confusion or not, as has been stated, De Gil

reached a circulation of , issues, which was fantastic for those days. It

 Dick Verkijk, Radio Hilversum -; De omroep in de oorlog (Amsterdam ), p. . See
for the introduction of jazz music into the Netherlands in the thirties: Kees C.A.T.M. Wouters,
Ongewenschte muziek: De bestrijding van jazz en moderne amusementsmuziek in Duitsland en Nederland -
 (Amersfoort ) and Hans Renders, Zo meen ik dat ook jij bent; Biografie van Jan Hanlo
(Amsterdam ), in particular chapter . Christian Delporte, ‘Humour as a strategy in proga-
ganda film’, in: Journal of European Studies,  (), pp. -.

 As can be seen from a printing order for De Gil, inventory , box , CPZ, NIOD,
Amsterdam.

Quaerendo 432_254-273  1/1/04  6:46 AM  Page 260



A guise of humour for political periodicals 

was certainly because of this success that Waterman was able to sell his jocu-
lar book Wie zei dat je in dezen tijd niet kon lachen? [Who said you that you can’t
laugh these days?] to the Utrecht publishing house of Bruna in .

It is undeniable that De Gil was innovative, especially where style was con-
cerned. Waterman had an irrepressible penchant for alliteration. Sometimes that
led to linguistic inventions that are still in use today. Thus it was Waterman
who invented the name ‘Dolle Dinsdag’ [Crazy Tuesday] for the so-called lib-
eration day on the  September  (when so many people mistakenly thought
that the Netherlands had been liberated) and used it for the first time in De

Gil. Many people have also attributed the (Dutch) word ‘labbekakkers’, denot-
ing not so very brave Dutch people, to Waterman. And it is true: the tenth
issue of De Gil was a special ‘Labbekaknummer’. The following issue brought
an announcement which was recognizable as satire even to those who were
uncertain of the identity of De Gil, it was that the editorial staffs of De Gil and
the resistance paper Het Parool would henceforth be working together.

Waterman had a skilful and sometimes even humorous pen, but when he
wrote about Jews he was sometimes less subtle: ‘On hot days our Dutch beaches
will be filled with peanut gobbling, orange peel throwing, fat behinds-squeezed-
into-white trousers blubbery Jewesses who scream like biblical steam whistles . . .’.
Apart from this sort of crude anti-Semitic outburst, De Gil more often caused
confusion by making snide remarks about American (meaning Jewish) capital-
ism. This caused confusion because surely the Americans were also the oppo-
nents of the Nazis.

Van den Hout’s entire life was connected to propaganda, always with a dubi-
ous outcome and always accompanied by much lying and shouting in order to
draw attention to himself. His dark wartime past is discussed in every docu-
mentary about him.

There were other pseudo periodicals, like Criterion and Sic, but there was only
one other that was commissioned by the occupiers just like De Gil, namely Het

laatste nieuws van ver en dichtbij edited by Wim Sassen, SS war correspondent and
editor of the collaborating newspaper De Telegraaf. As far as we know, fifteen
issues appeared at irregular intervals from  December  up to and includ-
ing  April . Just like De Gil, Het laatste nieuws van ver en dichtbij was printed
on newspaper in tabloid format. There were more similarities which underlined

 Loe de Jong, Het Koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog, vol. b [scholarly edition]
(The Hague ), p. . Waterman used the term in De Gil dated --.

 To be seen in the NIOD, Archives /Box . Gerard Groeneveld, ‘De kille bureaucraat
van de holocaust; De geschreven nalatenschap van “Judenreferent” Eichmann’, in: de Volkskrant
--.

 The NIOD is in possession of fourteen issues (from  December ).
 Loe de Jong, op. cit. (n. ), p. , n. . Both van den Hout and Sassen were commissioned

Quaerendo 432_254-273  1/1/04  6:46 AM  Page 261



 H R

the pseudo-proganda character of Het laatste nieuws van ver en dichtbij. In his peri-
odical Sassen began a column about jazz music illustrated by photos. And apart
from a Christmas story by a certain Rie Wolters and some articles signed by
initials, one author known to be a collaborator is listed with his full name in
Het laatste nieuws van ver en dichtbij, namely Albert Kuyle. An article about Robert
Brasillach, editor of the French weekly Je suis partout and condemned to death
by the French, betrays the true identity of Het laatste nieuws van ver en dichtbij.

There is no mention of the fact that Je suis partout preached anti-Semitism and
nor is it mentioned that Brasillach was a collaborator of the worst kind. Instead
it is related with awe that this hero died in front of a firing squad, of course
not wearing a blindfold. To make things even more complicated the edition of
Het laatste nieuws van ver en dichtbij of  March  contained as a supplement
a fake number of the resistance paper De Vliegende Hollander; dagblad verspreid door

de geallieerde luchtmacht, dated  March .

 

Whilst De Gil and Het laatste nieuws van ver en dichtbij were new periodicals which
were rather different from what they pretended to be, there is also a category
of publications which was based on already existing titles. Renowned resistance
papers were turned around, that is to say copied and adjusted in such a way
as to achieve an ideological effect opposite to the original. Up to now very little
research has been done into this kind of propaganda.

The practice of turning around fitted into the German strategy of under-
mining illegal newspapers. The goal was to cause confusion and to arouse anti-
Allies sentiments among the Dutch population. Halfway through  the
Hauptabteilung für Volksaufklärung und Propaganda had already forged some issues of
the illegal weekly Vrij Nederland. As the German policy of switching Dutch news-
papers towards Nazi ideology became more successful, ‘je einförmiger und ein-
töniger sie somit wurde, um so mehr nahm das Interesse an den illegalen
Publikationen zu’, stated SD-Meldungen of  January . In other words: 
in proportion to the degree in which the legal papers became more similar, so
the interest in underground publications noticeably increased. However, these

by the Rundfunkbetreuungstelle to write texts for the pseudo-allied radio broadcaster Het Vrije Zuiden
[The Liberated South].

 Alice Kaplan, Intelligence avec l’ennemi; le procès Brasillach, nd edn. (Paris ).
 In so far as there is any reference to these forgeries in print, the source is always one remark

by Lydia Winkel in De ondergrondse pers - (The Hague ; reprint ). She names a few
titles of illegal periodicals which are presumably forgeries, although excluding De vliegende Hollander.
René Vos extended this passage to about a page in his study Niet voor publicatie; De legale Nederlandse
pers tijdens de Duitse bezetting (Amsterdam ), p. .

 Quoted from: Gabriele Hoffmann, NS-Propaganda in den Niederlanden; Organisation und Lenkung
der Publizistik unter deutscher Besatzung - (Munchen-Pullach/Berlijn ), p. .

Quaerendo 432_254-273  1/1/04  6:46 AM  Page 262



A guise of humour for political periodicals 

forgeries did not cause much confusion or damage. They were indeed imita-
tions rather than forgeries. The data and published articles did not correspond
with the originals. The confusion was also limited because in the ‘German’ issues
a question mark was placed after the title. The real Vrij Nederland, so writes press
historian René Vos in his standard work on the legal (thus Nazified) press Niet

voor publicatie [Not for publication], could respond mockingly to this with the
announcement: ‘Just a little while. Then Vrij Nederland will appear with an excla-
mation mark’. At the end of  everything became a bit more serious. By
order of the Nazis a printing press was set up in the Vught concentration camp,
not far from ’s-Hertogenbosch. Under heavy threats of reprisals to family mem-
bers and in the greatest secrecy, imprisoned printers were forced to make forg-
eries of illegal papers. In this way various issues of the illegal publications Het

Parool, Vrij Nederland, Paraat, Het Signalementsblad, Trouw, De Vonk, Ons Volk and De

Waarheid were produced. They were distributed in modest circulations (at least
in comparison with the , of De Gil ) of between , and ,. Thus
in contrast to the case of De Gil, existing titles and in particular existing issues
were reprinted with small alterations here and there in order to turn the copy
around. The effect, however, was minimal. The printers deliberately made the
forgeries a little bit smarter than the authentic publications and besides in the
illegal press there were constant warnings about forgeries.

It was not just the occupiers who forged the opposition’s propaganda or
ordered this to be done. Illegal groups also copied legal papers and distributed
them. And to make things even more complicated, the editorial staff of the
genuine resistance paper Ons Volk very successfully introduced a fake Gil to the
market. The circulation of , issues was sold out within half an hour. A stunt
like this not only fitted in with the political strategy of Ons Volk but also with
their literary strategy. The aim of the editorial staff was namely to produce
‘pure resistance literature’ whilst using plenty of humour. It became a game
of cat and mouse between the occupiers and the underground, as was shown
in December  when an issue of the authentic Ons Volk was turned around,

 P.J. Ritmeester, ‘Drukkers in Vught’, in: De Band; Orgaan voor het personeel van de Staatsdrukkerij-
en Uitgeverijbedrijf, , no. , and René Vos, op. cit. (n. ). We must not discount the fact that
forged illegal periodicals were also distributed from other places besides Vught. During his hear-
ing at the Bureau for National Security, Willem Waterman claimed that in the autumn of 
Thijssen began ‘producing brochures, forged illegal periodicals, forged posters and suchlike’, cf.
statement of W.H.M. van den Hout, p. , CABR, NA, The Hague.

 From the record of the interrogation held after the war by the Political Investigations office,
Doetinchem department, at which the typographer J.B. Bröker was questioned, we know how the
forgeries took place in practice and how the forgers were threatened with reprisals against their
families, NIOD, Amsterdam.

 See René Vos, op. cit. (n. ), p. , Lydia Winkel, op. cit. (n. ), nos. , ,  and
 and Loe de Jong, op. cit. (n. ), vol. VII, [scholarly edition], p. .

 Lydia Winkel, op. cit. (n. ), no. .

Quaerendo 432_254-273  1/1/04  6:46 AM  Page 263



 H R

that is to say that in the concentration camp in Vught the Nazis forced impris-
oned Dutch typographers to make a forgery of the underground Ons Volk by
giving it a so-called Deutschfreundlich touch. The following sentence is to be seen
on page  of the authentic resistance paper Ons Volk: ‘These are not just stories
from some concentration camp, this is the way Germany treats its prisoners of
war!’ In the Nazi forgery this became: ‘It is extremely instructive in relation to
the way in which prisoners of war are treated in circumstances like those in
which ours find themselves’. Not a lot is changed in the forgery made by the
Nazis of the resistance periodical De Vliegende Hollander, but it is notified that the
Americans are not worried about the damage caused by their bombings.
Confusingly enough the forgeries also contain enough anti-German remarks to
make it difficult to differentiate between real and false.

In France the satirical weekly Le Canard Enchaîné was also confronted by these
circumstances. During the occupation it had gained a resistance halo because
in the course of the war no less than eleven pseudo-Canards appeared. In the
archives of Le Canard Enchaîné there are two variants of Le Caneton déchaîné to be
found, only with great difficulty can the ideological differences be discerned.
One of them (‘pirate londonienne’) was forged by the Germans. Nobody won-
dered what had been written in the authentic Canard. This would also have
been impossible to find out because Le Canard did not appear at all between
June  and September .



During the first years of the occupation, however difficult it was to discern true
from false, this was grosso modo parallel to the terms ‘good’ and ‘bad’. As the
war neared its end a schism progressively arose in the ranks of the ‘good’,
between those who had actively taken part in the resistance and those who had
not collaborated. The latter group became more and more irritated by the tri-
umphant left-wing voice of the resistance. This irritation found release in mock-
ing publications. Towards the end of the occupation there was a whole selec-
tion of semi-literary, semi-political periodicals making fun of the sanctimonious
resolve of the Military Authority (organized from London) to tackle those Dutch

 Kim de Vries, ‘“Zwarte” propaganda in de strijd tegen de illegale pers’; ‘Onderzoek naar
Duitse vervalsingen van verzetskranten tijdens WO II’, journalistic research lecture given by Hans
Renders, State University of Groningen . De Vries was the first to lay the real and the forged
newspaper editions side by side in order to compare them. Her main conclusion was that the
differences were so minimal that most readers probably did not even notice them.

 Laurent Martin, Le Canard Enchaîné ou les Fortunes de la Vertu; Histoire d’un journal satirique -
 (Paris ), pp. -. The forged Canards are in the archives of Le Canard Enchaîné, ,
rue Saint-Honoré in Paris. With thanks to Laurent Martin who gave me access to these archives.

Quaerendo 432_254-273  1/1/04  6:46 AM  Page 264



A guise of humour for political periodicals 

Quaerendo 432_254-273  1/1/04  6:46 AM  Page 265



 H R

who had not been entirely blameless during the occupation. Magazines were
published filled with jokes, Schadenfreude and cynical reactions towards restored
Dutch authority. Towards the end of the war Dutch people who had been
largely uncritical or who had even collaborated with the Nazis were no longer
sure how to behave. Many of them thought attack was the best defence. The
periodicals Metro, Criterium/Criterion and Sic made jokes about so-called ‘good
patriots’ who thought that there was a clear-cut line between resistance and col-
laboration.

The satirical paper Metro was produced in Amsterdam from  November
 to  June  with a circulation of , and many famous contribu-
tors. Metro was against the occupation but perhaps they were even more against
the established resistance papers and after the liberation Metro turned against
the dictatorship of the Military Authority and the purging committees connected
to it. Apart from Metro, its publishers D.A.V.I.D. produced two other minor
periodicals of which probably only one issue appeared: Jeep, an English-language
periodical in two editions and Nieuws, of which the only known edition is that
of  July .

In Metro irritation about ‘good’ Dutch patriots (‘politically correct’, we would
say these days) could be vented. Some of the expressions of post war dissatis-
faction in Metro were to be seen in some rather demagogic polls and the Unified
Front for the restoration of the rights of Dutch artists. Metro published ambigu-
ous jokes and comical drawings in which the occupiers were made to look ridicu-
lous, at least this is the version given afterwards by the editorial staff. In his
famous series of books about the Netherlands during the years of the occupa-
tion, war historian Loe de Jong was cautious. He cited Metro as a periodical
with a humorous approach to events but to be on the safe side he also quoted
the well known resistance journalist H.M. van Randwijk who described Metro

as: ‘a symptom of increasing degeneration of the mind, which cannot distin-
guish good taste from bad taste or humour from the drunkard’s guffaw’. Neither
did the illegal Vrij Nederland know whether to place Metro with or against De Gil.
When to cap it all, on  July , the former resistance paper De Vrije Kunstenaar

 Criterion started with the title Criterium but it was rechristened Criterion after the th issue of
 October  because the Amsterdam publishing house of Meulenhoff had already published a
literary periodical of that name before the war and they continued with it after the occupation.

 Metro was reprinted in facsimile in : Metro; Satirisch ondergronds tijdschrift van  november
 tot en met  juni , ed. Rob van der Nol, Jan Bruggemans & Hans Matla (The Hague
). For a review of this edition, see among others: Hans Renders, ‘Metro bovengronds’ in: De
Journalist --. The same indignation can be found in Jan Gerhard Toonder’s autobiographi-
cal book De spin in de badkuip (Amsterdam ) in which purging is mocked. Chapter XIV ‘In
front of the judge’s chair’, pp. -, is particularly illustrative of this.

 Loe de Jong, op. cit. (n. ), vol.  b, pt. I: Het laatste jaar II, p. . The review by H.M.
van Randwijk in Vrij Nederland appeared on --.

Quaerendo 432_254-273  1/1/04  6:46 AM  Page 266



A guise of humour for political periodicals 

made a comparison between the ‘jovial drumbeat’ of De Gil and the supposed
membership of the Nazi party of the famous brothers Marten (artist) and Gerhard
(writer) Toonder, the Military Authority intervened and banned Metro, using the
excuse of shortage of paper. It was of course ironic that during the occupa-
tion the Nazis had used the same argument of paper shortage in order to enforce
preventive censorship.



Criterion also looked like a shameless copy of De Gil, which was even stranger
when one realizes that the first issue probably only appeared after liberation. It
was produced in Rotterdam but that’s about all we know. Whilst De Gil called
itself a ‘Periodical Organ for the Sober Netherlands’, Criterion referred to this
by calling itself ‘Fortnightly Organ for the New Sober Netherlands’. Criterion

adhered to the adage that the hangover comes after the party. Restoration was
becoming visible, the old parties were recovering, Military Authority was boss-
ing everyone around and the Breakthrough, the movement which would end
pluralism in Dutch society, had not yet appeared. In all ranks of Dutch society
leaders could be found who wanted to move away from the segregated political
structure, but mutual suspicion was too great to convert this aim into reality.
In spite of the fact that during the occupation politicians and journalists had
often expressed a desire to form a co-operative national broadcasting company
modelled upon the English BBC, in the liberated Netherlands all the prewar
(broadcasting) structures were rapidly restored.

The third issue of Criterion appeared on  July  and in view of the fact
that the first two issues have not been saved in any collection known to me,
we must assume that the periodical was brought out immediately after liberation.
However there is also a possibility that the first two issues, supposedly published
during the war, never actually appeared. After all, by looking at the publica-
tion information in the so-called third issue we can see that we are dealing with
a satirical publication: ‘Gedrukt bij de C.D. [= Clandestiene Drukkerij]’ [Printed
by the S.P. (Secret Printing Office)], and on another occasion it states: ‘Driemaal
gezuiverd’ [Thrice purged]. Criterion has the same flavour as De Gil and even
the jokes are very similar to those of Waterman. Lots of sneers at the illegal
press and ‘Dictatorial Democracy’ give rise to the suspicion that once again it
actually was Waterman who was writing or translating the numerous columns,
competitions and items on American humour. However there is no evidence for

 Antoon Coolen, ‘Papierverknoeiing’, in: De Vrije Kunstenaar --. In the reprint of Metro,
mentioned in n. , Paul Koedijk in his contribution ‘Drukkerij D.A.V.I.D.’ writes without men-
tioning a source, that Metro was set up ‘as a reaction to the German satirical periodical De Gil’.

Quaerendo 432_254-273  1/1/04  6:46 AM  Page 267



 H R

Quaerendo 432_254-273  1/1/04  6:46 AM  Page 268



A guise of humour for political periodicals 

Quaerendo 432_254-273  1/1/04  6:46 AM  Page 269



 H R

this. The thirteenth and last issue of  January  was printed in a red spot
colour and like all the previous issues it stated a post-office box number in
Rotterdam. This New Year edition was published in the series ‘Nederland en
Kletsingstijd’ [The Netherlands and Chatter Times] produced by means of the
‘gracious co-operation of Dutch Democrats and Dictocrats’. According to their
own announcement, circulation numbered ,, of which certain numbered
specimens were at the disposal of the Political Investigation Service and the
Economic Investigation Department. In short, Criterion was a satirical periodical
that was very dissatisfied by postwar authority. In particular great annoyance
was caused by the persecution of countrymen who had been collaborators.



The first issue of the weekly Sic probably also only appeared after liberation;
the second issue at any rate, is dated June . Five issues appeared. The edi-
torial staff claimed that they were being controlled by a Verwalter (an acting
manager appointed by the Nazis), which was, of course, after the liberation a
ridiculous claim. However, it gave them an excuse for every politically unpleas-
ant opinion. Here also, just like in De Gil, readers’ letters were printed which
gave the impression of having been written by the editorial staff. The poetry is
also full of satire and is critical of the old institutions that are supposed to restore
order to the country. Mrs K. Anker-Pitt (in Dutch ‘kankerpit’ means a grouser)
sent in a poem which begins as follows:

Biskwie

Eerst waren hier de moffen
Die haalden alles weg
Nu zijn hier de Canadezen
Die brengen alles, zeg

[Biscuit

First we had the Jerries
They took everything away
Now here are the Canadians
Bringing everything, hey].

In one cartoon the following words are seen in a text balloon escaping from
an underground dungeon: ‘I love Holland!’. In other words: the real patriotic
fellow countrymen were being purged by idiots and thrown into prison. Tintin
comes back from a concentration camp with a walking stick and huge ruck-
sack. In a small frame Military Authority is thanked for providing the oppor-
tunity to invest illegally earned money in fixed assets and one of the signatures

Quaerendo 432_254-273  1/1/04  6:46 AM  Page 270



A guise of humour for political periodicals 

Quaerendo 432_254-273  1/1/04  6:46 AM  Page 271



 H R

is B v.d Weermacht. In the fourth issue ( June ) this theme is elaborated
on in the poem:

Illegalen genieten de voorkeur

Ik zoek een belastingconsulent
Al lijken mijn inkomsten schraal
Maar daar er veel zwarts te verbergen valt
Bij voorkeur illegaal

[Preferably illegals

I’m looking for a tax consultant
Even though it seems I don’t earn much
But because I have plenty of undisclosed income to hide
I’d rather do it illegally]

The fact that according to Sic there was a lot wrong with the purges, can be
seen in the many puns such as: ‘this column has been purged’ and ‘purging
salt’ (bicarbonate of soda).



Upon further consideration what do all the periodicals that have been exam-
ined here – De Gil, Metro, Criterion, Sic – have in common? They were all peri-
odicals which in the era of pluralism already represented a ‘Breakthrough’ ideal,
even though they were not labelled as such. The steadily increasing desire to
break free from the typically Dutch system of pluralism was expressed in jour-
nalistic and literary periodicals during and directly after the Second World War.
In the periodicals discussed here the gut feeling was that pluralism was invented
by the elite in order to keep the public under control. This is why Willem
Waterman criticized the elite in his periodical. It also seems as though the fiercest
criticism of pluralism came from that section of the public that felt restricted
by it. In any case it can be seen that towards the end of the Second World
War there was a need for a medium of national unity comparable to that which
the United Kingdom had achieved with the BBC. Newspapers and periodicals,
and not just the satirical ones, also had similar ideals.

No matter how strong these ideals were, immediately after liberation the sec-
tions were proudly back in place as if they had never been displaced by the
circumstances of war. Thus it was that Catholics, Protestants and socialists began
their own newspapers, which although this was less of an aim and more of an
effect, resulted in Catholics, Protestants and socialists being organized by their
own media and leaders into separate, isolated groups just like before the war.

It is certain that even before the Second World War ended in the Nether-
lands, neutral periodicals appeared which albeit against their better judgement,

Quaerendo 432_254-273  1/1/04  6:46 AM  Page 272



A guise of humour for political periodicals 

supported the Breakthrough ideal, or at any rate opposed pluralism. It was not
until much later that this innovative movement took on the form of an oppo-
sition movement and then pluralism was soon eliminated.

(Trans. Mary Bardon)

Quaerendo 432_254-273  1/1/04  6:46 AM  Page 273


